درمان توانمند سازی شناختی به گروهی از درمان ها اشاره دارد که با هدف بازگرداندن عملکرد شناختی پس از صدمه به مغز انجام می شود. بسیاری از انواع مختلف از درام وجود دارد.

این درمان نوع خاصی از درمان نیست. بلکه به گروهی از درمانها اشاره دارد منبع قابل اعتماد که متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است برای بهبود و بازگرداندن عملکرد شناختی در افرادی که صدمات مغزی ناشی از ضربه مغزی و سکته مغزی و سایر مشکلات پزشکی را تجربه کرده اند استفاده کنند.

این مقاله به بررسی دقیق تر, از جمله چگونه کار می کند, انواع مختلف, و که ممکن است از این درمان بهره مند. همچنین به تشخیص صدمات مغزی و چشم انداز افرادی که دچار بیماری قلبی می شوند نیز می پردازد.

درمان توانمند سازی شناختی چیست؟

هر درمانی با هدف توانمند سازی شناختی یا توانبخشی شناختی نوعی بیماری است. در این راستا یک رویکرد منحصر به فرد و یک اندازه مناسب برای همه نیست.

بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی مختلف ممکن است از این نوع درمان استفاده کنند, از جمله روان درمانگران برای روان درمانی , پاتولوژیست گفتار زبان (اسلیپ), درمانگران فیزیکی, پزشکان نوروفیدبک, و کار درمانگران.

دو رویکرد متفاوت وجود داردمنطقه قابل اعتماد به کرتیو: ترمیمی و جبرانی.

ترمیمی

متخصصان مراقبت های بهداشتی برای بهبود عملکرد شناختی از طریق بازگرداندن یا تقویت عملکردهایی که فرد از دست داده یا همچنان به چالش کشیدن ادامه می دهد استفاده می کنند.

برای مثال یک فرد ممکن است تست های حافظه را به طور فزاینده ای برای بهبود حافظه خود انجام دهد یا برای بهبود دامنه توجه خود تحت تمرین قرار گیرد.

ترمیمی ترمیمی به فرد کمک می کند تا مهارت های خود را تمرین کند تا بتواند بهبود یابد. این بر اساس ایده پلاستیک عصبی است که نشان می دهد مغز می تواند با تمرین تغییر کند.

مغز فرد ممکن است ارتباطات جدیدی را برای کار در اطراف جراحت ایجاد کند یا ارتباطات موجود را به دلیل استفاده مکرر تقویت کند.

معیار جبرانی

جبرانی جبرانی به فرد کمک می کند تا در اطراف جراحت خود کار کند.

گاهی اوقات این یک استراتژی موقتی است مانند زمانی که فرد از وسایل کمکی برای ایجاد مهارت های جدید استفاده می کند.

جبرانی جبرانی همچنین می تواند یک استراتژی بلند مدت باشد زمانی که امکان بازگرداندن عملکرد فرد به طور کامل وجود ندارد.

برخی از نمونه های جبرانی جبرانی شامل استفاده از:

    دستگاه های گفتاری کمکی برای فرد مبتلا به اختلال گفتاری

    تقویم ها و ابزارهای ارزیابی حافظه برای افرادی که با عملکرد اجرایی دست و پنجه نرم می کنند

    هشدارهایی برای جلب توجه فرد در زمینه های خاص

درمان توانمند سازی شناختی چگونه کار می کند

درمان توانمند سازی شناختی هر درمانی است که متخصصان مراقبت های بهداشتی برای کمک به بهبود کیفیت زندگی پس از صدمه به مغز طراحی کرده اند.

هیچ رویکرد واحدی برای کرتز وجود ندارد. بجای, معمولا شامل چندین کارشناسان کار با هم به منظور توسعه یک طرح جامع برای بازگرداندن عملکرد به همان اندازه که ممکن است.

در بعضی موارد هدف بازگرداندن عملکرد مغز یا بازسازی مجدد مغز است و به این اندام کمک می کند تا در اطراف جراحت کار کند.

برای مثال یک اسپیلایپ ممکن است به فرد کمک کند تا کلمات قبلی را تمرین کند یا یک فیزیوتراپیست ممکن است به فرد کمک کند تا حرکات چالش برانگیزی را تمرین کند تا مغز بتواند هماهنگی موثرتر این حرکات را یاد بگیرد.

زیرا همیشه امکان بازگرداندن عملکرد مغز وجود ندارد و همچنین کمک به فرد در یادگیری ابزارهای مقابله ای مانند استفاده از وسایل کمکی برای کمک به برقراری ارتباط یا حرکت راحت تر است.

انواع گوناگون

هر درمانی که با هدف بهبود عملکرد شناختی پس از صدمه به مغز انجام می شود نوعی از این روش درمانی است.

برخی از نمونه های این مجموعه عبارتند از:

نوروفیدبک

این مداخله از اسکن امواج مغزی برای بازخورد مغز در زمان واقعی استفاده می کند. متخصصان مراقبت های بهداشتی اغلب فعالیت های خاصی را بر اساس این اسکن ها توصیه می کنند.

نویسندگان یک منبع معتبر بررسی سیستماتیک 2017 نوروفیدبک را به عنوان یک ابزار بالقوه پس از سکته مغزی برجسته کردند.

تمرین پردازش توجه (مناسب)

این درمان با هدف بهبود پنج منبع مختلف دامنه توجه: متمرکز, انتخابی, پایدار, متناوب, و تقسیم.

مناسب با استفاده از وظایف به تدریج بیشتر به چالش کشیدن برای کمک به یک فرد بهبود توجه خود را.

یادگیری به کمک رایانه

یادگیری به کمک رایانه نوع خاصی از یادگیری نیست اما می تواند توانایی های مختلفی را هدف قرار دهد.

به عنوان مثال حافظه کامپیوتر و بازی های توجه ممکن است به فرد کمک کند تا توجه و حافظه خود را بازیابد.

دستگاه های کمکی

دستگاه های کمکی مختلف می توانند مهارت های از دست رفته را جبران کنند.

برای مثال یک فرد مبتلا به افازی (گفتار از دست رفته) پس از سکته مغزی ممکن است از یک تابلوی ارتباطی برای به اشتراک گذاشتن افکار و نیازهای خود استفاده کند.

چرا ممکن است من از دکتری بهره مند شوم؟

 

پزشکان اغلب توصیه می کنند که پس از یک ضربه مغزی مانند سکته مغزی یا سکته مغزی.

در سال های اخیر محققان شروع به تست بیماری های مزمن یا پیشرونده کرده اند.

یک منبع بررسی شده در سال 2013 نشان می دهد که اختلال شناختی خفیف ممکن است برای یک مشکل شناختی مرتبط با سن که اغلب پیش از زوال عقل است موثر باشد. با این حال, نویسندگان تاکید می کنند که تحقیقات بیشتری لازم است برای ایجاد اثربخشی خود را در این استفاده.

هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن این بیماری وجود ندارد بنابراین افراد با هر گونه مشکل شناختی ممکن است علاقه مند به امتحان کردن این مشکل باشند.

با این وجود می تواند یک روند طاقت فرسا و وقت گیر باشد. به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری هایی که هیچ درمان شناخته شده ای مانند زوال عقل ندارند ممکن است ترجیح دهند در صورت عدم لذت بردن از بیماری های قلبی روی بهبود کیفیت زندگی خود تمرکز کنند.

همچنین همه افراد مبتلا به جراحات مغزی به این بیماری نیاز ندارند. به عنوان مثال اکثر افراد مبتلا به تی بی به خودی خود بهبود می یابند. پزشک فقط زمانی توصیه می کند که فرد نشانه های روشنی از یک موضوع شناختی داشته باشد.

ارزیابی و تشخیص

تشخیص صدمات مغزی زمانی دشوار است که علت جراحت بلافاصله مشخص نشود.

یک پزشک ممکن است تست شناختی توصیه, اسکن تصویربرداری مغز, و یا حتی خون برای رد کردن علل دیگر.

هرچند در بسیاری از موارد علت این مشکل واضح است مانند زمانی که فرد به دنبال سقوط یا سکته مغزی دچار مشکلات شناختی می شود.

تیم درمانی فرد برای ارزیابی اثربخشی این بیماری ممکن است ارزیابی های مداوم مانند تست های عصبی شناختی را انجام دهد.

یک فرد همچنین می تواند پیشرفت خود را با ارزیابی عملکرد خوب خود اندازه گیری کند. این افراد می توانند عوامل مختلفی را در نظر بگیرند از جمله اینکه توانسته اند به کار خود بازگردند و اکنون می توانند با عزیزان خود ارتباط موثرتری برقرار کنند.